بازی درمانی برای کودکان دارای اتیسم
درمان برای کودکان اتیسم
درمانهای مختلفی برای اوتیسم وجود دارد. در مطلب قبلی ده درمان اتیسم
معرفی شد. درمان ABA برای اوتیسم را نیز به صورت کامل توضیح دادیم. در این مطلب قصد داریم که دربارهی بازی درمانی مطالبی را ارائه کنیم.

بازی درمانی برای کودکان دارای اتیسم در ابتدا به عنوان ابزاری برای رواندرمانی کودکان مبتلا به اضطراب و سایر بیماریهای روانی ایجاد شد. بدین منظور در این نوع بازی درمانی، بازی وسیله ای برای برونریزی احساسات و کسب مکانیزمهای سازگاری در کودکان محسوب میشود. در ادامه با روانی حامی همراه باشید.
این نوع بازی درمانی هنوز محبوب است اما با بازی درمانی مربوط به کودکان مبتلا به اتیسم تفاوت دارد.
اغلب متخصصانی که به کودکان اتیسمی خدمات بازی درمانی ارائه میدهند در حقیقت نوعی از درمان شبیه Floortime Therapy را اجرامیکنند. Floortime یک تکنیک بازی درمانی است که برپایه علائق کودکان اتیسمی به منظور ایجاد روابط و مهارتهای ارتباطی-اجتماعی ایجاد شده است. Play Project یکی دیگر از رویکردهای درمانیای است که از بازی درمانی به عنوان ابزاری برای ایجاد مهارتها در کودکان مبتلا به اتیسم استفاده میکند. این تکنیک مثل Floortime برپایه علائق کودکان ایجاد شده است.
چرا یک فردا مبتلا به اوتیسم نیاز به بازی درمانی دارد؟
یک مشکل اساسی افراد مبتلا به اوتیسم اختلال اجتماعی – ارتباطی است. کودکان مبتلا به اتیسم در برقراری ارتباط با دیگران (به خصوص همسالان) مشکلات زیادی دارند. این کودکان اغلب به جای استفاده از اسباب بازیها در بازیهای تخیلی یا نمادین (مثلا وانمود کردن به اینکه عروسک واقعا بچه من است) از اشیا به صورت قالبی و تکراری یا برای تحریک خود استفاده میکنند و کاملا در دنیای خود غرق میشوند.

بازی درمانی برای کودکان دارای اتیسم چیست؟
بازی درمانی برای کودکان دارای اتیسم بازی وسیلهای بسیار خوب برای کمک به کودکان (و گاهی اوقات حتی بزرگسالان) به منظور خارج کردن آنها از درخودفروماندگی ناشی از اتیسم و واردکردن آنها به دنیای واقعی و تعامل مشترک است. همچنین بازیهای مناسب میتوانند به کودکان خردسال درکشف احساسات، محیط و روابطشان با والدین، خواهران/برادران و همسالان کمک کنند.
به علاوه غالبا بازی درمانی میتواند این امکان را در اختیار والدین قراردهد که نقش فعالی در رشد و پیشرفت کودک مبتلا به اتیسم خود داشته باشند. بازی درمانی را میتوان به والدین آموخت و در طول زمان والدین میتوانند درمانگر کودک خود شوند و در عین حال رابطه ای مستحکمتر و پر معنیتر با کودکشان برقرار کنند.
یک بازی درمانگر برای یک فرد مبتلا به اتیسم چه کارهایی انجام میدهد؟
بازی درمانگر فعالانه کودک را درگیر فضای بازی میکند.
یک بازی درمانگر خوب با کودک شما روی زمین مینشیند و فعالانه کودک شما را درگیر فضای بازی میکند. برای مثال درمانگر ممکن است تعدادی اسباب بازی که ممکن است برای یک کودک جالب باشد را انتخاب کند و به کودک شما اجازه دهد که اسباب بازیای را که برایش جالب است انتخاب کند. اگر کودک یک قطار اسباب بازی را انتخاب کند و به ظاهر بی هدف آن را به عقب و جلو حرکت دهد، درمانگر ممکن است یک قطار دیگر انتخاب کند و آن را جلوی قطار کودک قراردهد و راه قطار کودک را مسدود کند. اگر کودک (به صورت کلامی و یا غیر کلامی) پاسخ دهد، ارتباط آغاز شده است.
بازی درمانی برای کودکان دارای اتیسم اگر کودک پاسخی ندهد، درمانگر ممکن است به دنبال گزینههای جالب تر و پر انرژی تر برای کودک برود. درست کردن حباب، و همچنین استفاده از اسباب بازی هایی که صدا میدهند، میلرزند و یا کار دیگری انجام میدهند اغلب موفقیت آمیز است.
در طول زمان درمانگر با کودک برای ایجاد مهارتهای دوجانبه (سهیم کردن، به نوبت بازی کردن)، مهارتهای تخیلی (وانمود به غذا دادن به حیوان عروسکی، وانمود به غذا پختن) و حتی مهارتهای تفکر انتزاعی (جور کردن پازل، حل مسئله) کار خواهدکرد. هنگامی که کودک در برقراری ارتباط با دیگران پیشرفت کرد، کودکان دیگر نیز ممکن است به گروه وارد شوند و مهارتهای اجتماعی پیچیدهتر ایجاد میشوند.
خیلی از والدین متوجه شدهاند که با استتفاده ویدئوهای آموزشی و کتابها به عنوان راهنما میتوانند بازی درمانی را برای کودک انجام دهند. بقیه نیز از بازی درمانگران باتجربه و آموزش دیده کمک میگیرند. عده ای هم کودک خود را نزد یک بازی درمانگر میبرند یا بازی درمانگر به خانه آنها میآید. در هر صورت بازی درمانگران میتوانند به والدین ابزارهایی برای برقراری ارتباط و لذت بردن با کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه دهند.

بازی درمانی گروهی
با توجه به تاثیرات محیطی مثل تعداد کم فرزندان در یک خانه یا خانواده، تمام شدن عمر تعامل در حین بازی با همسالان در کوچه به دلیل ساختار زندگی های امروزی، مواظبت بیش از حد خانواده ها از فرزندان خود، بسیاری از کودکان ایرانی به مشکل خود محورى (Ego centerism) دچار می شوند.
بازی درمانی گروهی یکی از راه های تضمین شده از بین بردن این مشکل در کودکان امروزی است.
به مرور کودک با افزايش توانائىهاى شناختى علاوه بر يادگيرى راههاى ايجاد رابطهٔ سالم و مناسب از خود محورى خارج شده و گرايش به جمع و گروه دوستان را به بازىهاى انفرادى ترجيح می دهد.
آکسلين اعتقاد دارد که بازى درمانى گروهى براى کودکانى که مشکلات و ناسازگارىهاى اجتماعى دارند به همان ميزانى که بازىدرمانى انفرادى در درمان عاطفى کودکان تأثير دارد مناسب مىباشد.
بازی درمانی گروهی بر دو نوع متجانس و نامتجانس است. در بازی درمانی متجانس تمام شرکت کنندگان دارای مشکلات مشابهی هستند در صورتی که در بازی درمانی نامتجانس شرکت کنندگان هیچ مشکل مشابهی می توانند نداشته باشند.
در بازی درمانی گروهی نامتجانس کودکان فرصت یادگیری مهارت های اجتماعی بیشتری خواهند داشت.
بزرگترین کاردرمانی جسمی کودکان شرق تهران
77734456
778899813
گفتاردرمانی کاردرمانی(ذهنی و جسمی کودکان)
کلینیک کاردرمانى و گفتاردرمانى مهسا مقدم
تلفن همراه: ٠٩٣٥٧٧٣٤٤٥٦
www.goftardarmaanii.ir
بزرگترین مرکز توانبخشى شرق تهرانپارس